Rozdelenie VZV
PODĽA TRIEDY
Trieda I.
vozíky elektrické (akumulátorové)
Trieda II.
vozíky so spaľovacím motorom (Benzín, Diesel, LPG, CNG)
PODĽA FUNKCIE
- Teleskopické nakladače (manipulátori) sú úzko špecializované stroje, ktoré sa viac začínajú podobať na menšie traktory a dopravné prostriedky využívané na stavbách. Na nakladanie s materiálom využívajú výsuvné rameno, ktoré je upevnené viac na spodnej časti vozíka, čo ich odlišuje od bežných vysokozdvižných vozíkov. Ich výhodou je skvelá prístupnosť, flexibilita a ľahká manipulácia. Bývajú však výrazne drahšie ako vozíky s protiváhou a vzhľadom k ich zložitosti (predsa len už ide pomaly o vozidlo, než len o samotný stroj) sú i viac poruchové.
- Retraky sú výnimočné tým, že vodič v nich sedí bokom a nie čelom k smeru jazdy. Ich pomenovanie je vlastne skomoleninou anglického názvu reach trucks, ktorý vyjadruje, že tieto vozíky sú naozaj schopné dosiahnuť všade, kde je potrebné. To mu zabezpečuje lepší výhľad a orientáciu v priestore. Náklad dokážu zdvihnúť až do výšky 12 metrov. Vďaka stabilizujúcim súčastiam tohto vozíka nie je potrebná žiadna veľká protiváha, pričom vozík je stále stabilný a vhodný k manipulácii na vysokých miestach.
- Trojkolesové vozíky s protiváhou sú podtypom vysokozdvižných vozíkov s protiváhou. Od svojho bežnejšieho brata sa líšia svojou obratnosťou, ktorú majú vďaka jednému (a nie dvom) ovládateľnému koliesku. Takéto vozíky sa využívajú v obmedzených priestoroch, či v skladoch a miestach, kde je potrebné zaručiť funkčnosť vozíka vonku i dnu.
- Vysokozdvižné vozíky s vidlicami a protiváhou patria medzi najbežnejšie vozíky na trhu u nás i v zahraničí. Váha vozíka (a aj jeho vodiča) je pri manipulácii s nákladom využitá ako protiváha. Tieto vozíky bývajú často na elektrický pohon, keďže batéria v nich slúži nielen ako dostatočne ťažká protiváha, ale zároveň je i zdrojom energie.
- Terénne vozíky mávajú nízkotlakové pneumatiky a sú vhodné i do náročnejšieho terénu, napríklad v lesníctve a drevospracujúcom priemysle. vozíky s výsuvnými vidlami, ktoré sa môžu vysúvať buď čelne alebo bočne. Pri čelnom vysúvaní sa šetrí priestor, ale bočné vysúvanie je zase vhodnejšie na prepravu väčších materiálov.
- Vozíky s bočným nakladaním slúžia, ako už napovedá ich názov, na nakladanie materiálov zboku, teda nie čelom pre vodiča vozíka. Ich využitie je široké hlavne pri manipulácii s dlhým alebo širokým nákladom, ktorý by bol na normálnom vozíku zvlášť nestabilný. Táto výhoda manipulácie je však pre vozíky i nevýhodou – neposkytujú totiž dostatočnú flexibilitu a operuje sa s nimi ťažko. Preto sa na bežné náklady hodia o čosi menej.
- Nízkozdvižný vozík (tzv. paleťák) je ručne alebo elektromotorom ovládané a poháňané zariadenie, určené na manipuláciu s prispôsobenými paletami a debnami. Použitie je obmedzené na rovné spevnené plochy ako sú výrobné a skladové haly, nakladacie rampy alebo korby nákladných automobilov. Ovládanie vozíka zabezpečuje hydraulický valec v rukoväti, ktorý má nosnosť 2 000 kg. Pohybom páky sa náklad dvíha alebo spúšťa. Pri elektrických vozíkoch je pohyb i hydraulické čerpadlo poháňané elektromotormi.
PODĽA DRUHU
A
plošinové, nízkozdvižné, vlečné a tlačné ručne vedené
B
plošinové, nízkozdvižné, vlečné a tlačné s pákovým riadením
C
plošinové, nízkozdvižné, vlečné a tlačné s volantovým riadením
D
vysokozdvižné ručne vedené
E
vysokozdvižné s pákovým riadením
W1
vysokozdvižné s volantovým riadením do nosnosti 5t
W2
vysokozdvižné s volantovým riadením s nosnosťou nad 5t
G
vysokozdvižné so zdvíhacou plošinou